
TVR, SRR ºi Agerpres –
organizaþii-cheie în structura 
de securitate naþionalã

Abstract: The regional geopolitical situation appears to be very tense. The media assault executed
by various Moscow financed media channels is in full swing. The only Romanian media able to coun-
teract this informational attack is the public one – the Romanian Television Society and The Romanian
Radio Society. By emitting abroad in the Republic of Moldova, can be of real help in terms of support-
ing a pro-European and a pro-N.A.T.O. campaign at their borders. But the two Romania public media
channels are confronted for the past several years with a number of issues that must be addressed as
quickly as possible.
Keywords: Romanian public media, media in Republic of Moldova, informational war 

Definirea situaþiei mediatice actuale

În ultima perioadã se vorbeºte din ce în ce mai mult în presa, dar ºi în
mediul universitar al ºtiintelor relaþii internaþionale ºi de securitate,
despre faptul cã astãzi România se aflã într-un rãzboi informaþional.
Acesta este definit de Iulian Chifu, în ultima sa carte, drept „crearea de

realitãþi alternative prin pervertirea adevãrului
obiectiv (…) unor populaþii vizate”2. ªtim cã
„[…] informaþia este un grad cuantificabil de
reducere a incertitudinii”3 ºi acestã reducere
se face în general prin presã. Conform teoriei

sale, rãzboiul informaþional are trei compenente: alterarea spaþiului pu-
blic al þinei vizate prin valorificarea vulnerabilitãþilor þintei ºi prelua-
rea, dirijarea ºi controlul spatiului public de cãtre actori terþi, acþiuni de
lobby ºi PR prin cumpãrarea de media ºi personalitãþi cu un anume
grad de credibilitate care sã legitimeze un anumit set de idei livrat de
comanditar ºi operaþiuni psihologice ce au ca obiectiv atingerea cre-
dinþelor, stãrilor psihologice, accentuarea fricilor coletive ºi crearea
emoþiilor coletive în vederea unor reacþii viitoare în forme dirijate ºi
proiectate anterior în vederea declanºãrii unor evenimente4.

Presa este o instituþie democraticã dar în acelaºi timp poate deveni
ºi un instrument al rãzboiului asimetric. În a doua ipostazã presa are ca
scop, printre altele, „slãbirea statului, escaladarea corupþiei de stat,
decãderea drepturilor ºi libertãþilor omului”.5

Experienþa europeanã, din pãcate recentã, aratã cã din toatã presa,
presa publicã are un înalt grad de credibilitate în momentele critice de-
clanºate de dezastre (cutremurul din Italia din septembrie 2016), aten-
tate (atentatul de la Nisa din iulie 2016) sau situaþii politice explozive

Cosmin Gabriel PÃCURARU, PhD1

Universitatea „Babes-Bolyai”, Cluj

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 39



(lovitura de stat din Turcia, august 2016), audienþele canalelor publice crescând simþitor. Cu
alte cuvinte, media publicã a unui stat reprezintã o armã redutabilã de apãrare într-un rãzboi
informaþional. 

Statul român deþine trei instituþii media ce sunt subordonate Parlamentului. Douã dintre ele
sunt media publice, Societatea Româna de Televiziune (SRTV) ºi Societatea Româna de Ra-
diodifuziune (SRR), ce funcþioneazã pe baza Legii Nr. 41 din 19946 ºi sunt publice deoarece
toþi cetãþenii ºi societãþile comerciale înscrise pe teritoriul naþional trebuie sã plãteasca o taxã
specificã. Agenþia Naþionalã de Presã Agerpres este media de stat, ce funcþioneazã pe baza
legii Nr. 19 / 20037 ºi primeºte anual un buget de la stat. Toate trei media sunt controlate de
Parlamentul României. Trebuie menþionat cã în cazul SRTV ºi SRR mai intervine ºi Legea Au-
diovizualului Nr. 504 / 20028, care traseazã cadrul de funcþionare a tuturor canalelor media au-
diovizuale publice sau private.

Dupã cum se observã, legile de funþionare ale acestora sunt elaborate acum foarte mulþi ani
ºi acestea nu mai sunt de actualitate datoritã prezentei conjuncturi politice naþionale ºi mai ales
internaþionale.

În situaþia actualâ când România este asaltatã mediatic de multe canale (pro)ruseºti9 pre-
luate de multe ori fãrã discermãmânt de media româneascã, când existã pericolul declanºãrii
unui conflict regional sau a producerii accidentale a unei calamitãþi, SRTV ºi SRR sunt sin-
gurele canale media care dispun de o structurã tehnicã ce acoperã aproape 100% din teritoriul
naþional prin canalele TVR 1 ºi Radio România Actualitãþi (RRA) ºi care pot transmite infor-
maþiile ºi mesajele instituþiilor statului român. Trebuie specificat cã din punct de vedere tehnic,
emisia acestora este terestrâ ºi recepþia se realizeazã cu o tehnologie disponibilã oricui, cele-
lalte media electonice private presupunând capabilitãþi tehnice mai sofisticate de recepþie. Mai
trebuie amintit cã emisia acestora nu are un grad înalt de securizare ºi poate fi intreruptã în
orice moment de cãtre nespecialiºti cu tehnicã obiºnuitã.

De asemenea aceste instituþii publice media reprezintã singura armã de combatere atacu-
rilor informaþionale, psihologice ºi / sau mediatice care se prefigureazã.

Din alt punct de vedere TVR1, RRA ºi Agerpres nu sunt incluse în nici o strategie de
apãrare sau securitate ºi nici în vreun ghid de aplicare a acestora. La toate acestea trebuie sã
adãugãm cã cele trei canale au redacþii ºi in Republica Moldova, zonã importantã din punct de
vedere strategic.

Agerpres având un impact limitat, o structura de personal mult mai micã ºi o difuzare exclu-
siv pe internet în diverse forme, web sau prin abonament este tratatã mai puþin în acest material.

Scãderea audienþelor – Tragedia mediei publice

În acest moment este cunoscut faptul cã TVR se aflã de câþiva ani în incapacitate de func-
þionare din cauza datoriilor ºi cã SRR a reuºit sã acopere problemele interne pânã de curând.
Acestea au izbucnit în luna noiembrie ºi 12 membrii ºi fost membrii ai consiliului de admi-
nistraþie au fost invitaþi la DNA pentru declaraþii. 

Dacã studiem evoluþia audienþelor TVR ce se aflã pe site-ul Asociaþiei Române pentru Mã-
surarea Audienþelor, apreciem cã lunar TVR pierde audienþã ºi în 11 ani a pierdut aproape
2.300.00010 telespectatori, în august 200511 având 17.8%12 cotã de piaþã, adicã 2.459.000 te-
lespectatori iar în septembrie 2016 doar 2.5%13, adicã 85.000 telespectatori. 

Acelaºi lucru putem spune ºi despre Radio România Actualitãþi (RRA)14: în 200615 RRA
avea 3.053.000 ascultãtori ceea ce însemna 20.2% cotã de piaþã iar în vara lui 2016 avea doar

40 Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 40



1.926.000 ascultãtori ceea ce inseamnã doar 14.4% din total audienþã16 adicã o pierdere mai
mare de 1.000.000 ascultãtori.

Audienþele trebuiesc judecate ºi din punctul de vedere al misiunii celor douã canale: cea de
a informa ºi educa ºi nu cea de a distra ceea ce reprezintã misiunea posturilor comerciale.

Dezastru scãderii în audienþã a celor doua canale publice româneºti se datoreaza manage-
mentului neprofesionist: în consiliile de administraþie au fost numite persoane care au fost
politicieni sau rude ale acestora, oricum toate persoane legate de mediul politic ºi îndatorate
partidului care i-au propus, adicã artisti, jurnaliºti necunoscuþi, personalitãþi culturale sau aca-
demice dar care au cu toþi un mare dezavantaj: nu sunt manageri, deci nu ºtiu sã gestioneze o
companie cu mulþi angajaþi, nu ºtiu sã citeasca un studiu de audienþã sau mãcar o banalã ba-
lanþã contabilã.

Scãderea audienþei nu se datoreazã apariþiei a foarte multor canale private comerciale, con-
siderate concurente. Aceasta afirmaþie se susþine cu urmatorul argument: cele doua canale
TVR ºi RRA acum 10-11 ani, pe maximul lor de audienþã, alocau foarte mult timp de emisie
emisiunilor informative ºi educative, canalele comerciale existente atunci, cam aceleasi cu cele
care astãzi ocupã primele locuri în audienþa, sau cu grile de programe asemãnãtoare, au grilele
de programe bazate pe non-informaþie sau emisiuni tabloide. 

Putem afirma bazându-ne pe date colectate de-a lungul anilor cã emisiunile informative ale
RRA au scãzut de la 141 de minute (aprox. 10%) buletine de ºtiri (fãrã sport ºi meteo) ºi 222
de minute (aprox. 15%) emisiuni publicistice în decembrie 200517 cu o treime în acest mo-
ment, adicã 95 de minute (aprox. 6.7%) buletine de ºtiri (fãrã sport ºi meteo) ºi 170 de minute
(aprox. 11.8%) emisiuni publicistice18. De asemenea timpul alocat emisiunilor educative a scã-
zut substanþial, acest tip de emisiuni fiind mutate noaptea19. Trebuie menþionat cã în rapoartele
de activitate din ultimii ani aceste cifre ºi procente nu existã20.

În cazul TVR s-a realizat o reducere mai puþin drasticã. În 2006 în luna decembrie emisi-
unile de ºtiri ºi publicistice însumau 694 de minute (48%)21, astãzi acestea nu depãºtesc 500
de minute (34.7%)22. Fãcând o corelare a datelor din acest material ºi datele aflate in raportul
de activitate pe anul 201523 putem afirma cã cele furnizate în prezentul material, calculate pen-
tru o zi lucrãtoare ºi nu pentru un interval mare de timp, sunt valide.

Marile eºecuri

În legea de organizare ºi funcþionare a SRTV ºi SRR se specificã clar cã misiunea celor doua
posturi este de a informa ºi educa24. Cu alte cuvinte, scãderea timpului alocat ºtirilor ºi emisiu-
nilor publicistice, nu este alceva decat o încãlcare a legii. Dacã mai adãugãm ºi lipsa de reacþie
a celor douã canale în cazuri de breaking news, cu exemplele #Colectiv (30 noiembrie 2015)
ºi Lovitura de stat din Turcia (15 august 2016) putem spune cã din punctul de vedere al pro-
gramelor de informare misiunea acestora nu este îndeplinitã. Putem afirma cã nu existã un con-
trol riguros al conþinutului publicistic ºi al grilelor de programe, altele decât jurnalele de ºtiri,
acesta nefiind în concordanþã cu statutul ºi misiunea celor doua posturi. Foarte mult timp, în
SRTV sau SRR, nu au existat emisiuni fanion, care sã lanseze agende publice ºi realizatori
asimilaþi liderilor de opinie, care sã genereze probleme pe ordinea de zi a politicului, care sã
fie preluate de alte media, care sã aibã credibilitate ºi notorietate recunoscute de publicul larg.

Putem afirma cã în ultimii ani echipele executive au redirecþionat politicile editoriale cãtre
publicul comercial, abandonând emisiuni publicistice serioase, credibile ºi având o mare audi-

decembrie 2016 41Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 41



enþã, cãtre emisiuni de divertisment tabloide, cu formate importate sau copii ale unor formate
comerciale. Acest lucru a creat o schimbare a targeturilor, fapt ce a dus la migrarea ireversibilã
audienþelor orare cãtre alte posturi comerciale sau preplatite: cãtre canalele de ºtiri, cãtre
canelele de ºtiinþã sau de filme (audienþele premium cu cãutare comercialã) sau posturile, deja
supertarghetate de muzicã.

Tot aici trebuie amintit cã au fost închise canale importante, cu audiente mulþumitoare ºi
targhet specific: TVR Cultural, TVR Info, Radio Romania Tineret, care în fond înseamnã tot
o pierdere de audienþã generala a SRTV ºi SRR. 

Canalele principate ale SRTV ºi SRR se canibalizeazã între ele pe aceleaºi segmente ora-
re: RRA cu canalele România Regional, Romania Cultural cu Romania Muzical ºi TVR1 cu
TVR2 sau cu canalele regionale. Acest fapt se datoreazã lipsei de viziune ºi de profesionalism
ale echipelor de conducere executive ale societãþilor naþionale, a proastei organizãri, canalele
teritoriale având o autonomie excesivã ºi o subordonare minimã faþã de managementul naþio-
nal de la Bucuresti, a lipsei de coordonare a directorilor de canale. 

Lãsând la o parte politicile de programe sã ne aplecãm asupra problemelor de management.
Încã din început trebuie sã constatãm cã de mulþi ani nu a existat o strategie corporativã, de
dezvoltare instituþionalã ºi de management. Este adevãrat cã în cazul TVR aceasta ar fi fost
imposibil de realizat deoarece consiliile ºi administraþie au fost schimbate de cãtre Parlament
foarte des, acestea având o medie de viata de aproximativ doi ani, nesototind interimatele
destul de lugi ºi dese. 

Fiecare nouã conducere ºi-a impus o organigramã proprie, realizatã dupã interesele consili-
ilor de administraþie sau a conducerilor executive ºi nu dupã un studiu al necesitãþilor organi-
zatorice. De aici rezultã imposibilitatea de a realiza politici de produs media, specifice fiecãrui
canal ºi acest lucru se resimte deoarece a fost redusã schema de personal. Au fost reduse pos-
turile jurnaliºtilor corespondenþi, acreditaþi în provincie sau peste hotare, ceea ce a dus la o
diminuare a fluxului informativ. Lipsa de colaborare între redacþiile posturilor regionale ºi
redaþia de ºtiri a RRA face cã din agenda de stiri RRA sã scape foarte multe informaþii locale
sau regionale dar de interes naþional. Mai mult decât atât, existã oameni cu atribuþiuni în zona
tehnicã, angajaþi în diverse departamente care îndeplinesc aceleaºi funcþii, lucru posibil
deoarece nu existã un sistem tehnic unic în toatã organizaþia.

Schemele de personal sunt încãrcate cu non jurnaliºti care nu au acoperire în orele de mun-
cã. Conform ultimului Raport de Activitate (pe 2015) al TVR, în aceastã instituþie lucreazã
2517 salariati din care 1968 personal tehnic25. Ultimul Raport de Activitate al SRR26 spune cã
exista 2151 de angajati, din care 208 artisti în orchestrã ºi diverse ansambluri, dar nu specificã
câþi sunt jurnaliºti ºi câþi sunt salariaþi în departamentele tehnice sau TESA. 

Tot la capitolul lipsuri în politicile de resurse umane, în SRTV nu existã un sistem de eva-
luare a performanþelor salariaþilor ºi în special al jurnaliºtilor care sã fie echitabil ºi acceptat27.
Acest fapt se datoreaza angajãrilor care nu se fac pe criterii profesionale. Tot aici nu existã pro-
grame de dezvoltare profesionalã de tip „trainig on job”. Acest lucru se observã în proasta im-
plementare a noilor tehnici new media, ambele societãþi naþionale având website-uri prost fa-
cute ºi cu audienþã minimã ºi existând foarte putine website-uri asociate produselor media
super targhetate. Cel mai bun exemplu este faptul cã nici un site al celor douã instituþii publice
nu este auditat sau mãsurat, cu toate cã majoritatea canalelor media românesti sunt auditate de
cãtre Biroul Roman de Audit al Tirajelor prin Studiul de Audienta ºi Trafic Internet (SATI).28

Luând ca exemplu canalul Radio 3Net, acesta avea acum câþiva ani, când era masurat de tra-

42 Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 42



fic.ro, o medie zilnicã de 2000 de vizitatori unici29, în situaþia în care pentru acest canal media
lucrau 26 de jurnaliºti ºi încã câteva zeci de salariaþi pe parte tehnicã. De aici tragem concluzia
cã nu exista un control riguros al cheltuielilor de producþie ºi emisie. Acest lucru care este de-
monstrat de faptul cã în nici un raport anual de activitate nu se regãseºte un astfel de para-
metru, cum ar fi costul unei ore de emisie pe total canal sau pe emisiune. Concluziile pe care
le tragem: nu a fost adoptatã nici o normã de asigurare a managementului calitãþii ºi existã un
sistem prea birocratizat ºi rigid ce a dus la neîncrederea angajaþilor în conducerile ce au existat
în ultimii ani. Tot ce am enumerat mai sus a fãcut ca încasãrile din publicitate sã fie minime.

Revenind la sursele de venit: toate conducerile SRTV ºi SRR au mimat un dialog cu Par-
lamentul Romaniei în privinþa taxelor radio ºi tv, acestea fiind cele mai mici din Uniunea Eu-
ropeanã ºi fiind neschimbate din 1994. Conform repoartelor celor doua societãþi naþionale,
acestea se situeazã la aproximativ echivalentul a 20 euro / an, ceea ce reprezintã a doistreze-
cea parte din cât plãteºte un cetãþean al Germaniei (18 euro / lunã)30. Evident cã vina princi-
palã în aceastã problemã este a clasei politice, a Parlamentului ºi a Guvernelor care s-au suc-
cedat, care nu au fost conºtiente de importanþa acestor instituþii în securitatea naþionalã, de
mediul de securitate alterat din ultimii ani, nu au avut o viziune asupra evoluþiilor viitoare pe
plan internaþional, nu au avut tãria deciziei politice ºi nu au fost conºtiente de deficitul de man-
agement ºi de situaþia financiarã proastã a acestora. 

La sfârºitul lunii octombrie 2016, surprinzãtor, Parlamentul a hotarât scoaterea taxelor radio
ºi tv plãtite de populaþie, punând aceste instituþii în imposibilitatea de a mai funcþiona datoritã
lipsei veniturilor. De asemenea trebuie sã specificãm cã acest lucru necesitã ºi o modificare de
substanþã a legii de organizare ºi funcþionare a SRTV ºi SRR, acestea fiind transformate din
media publicã în media de stat, subvenþionatã de la bugetul de stat.

Scurtã istorie a falimentului TVR

Situaþia financiarã realã a SRTV se numeºte faliment. Aceastã situaþie a fost declanºatã în mare
mãsura de fostul PDG, Alexandru Sassu, care, în 2010, înainte de plecare a încheiat, posibil
premeditat, cel puþin trei contracte dezavantajoase pentru instituþie: cu firma de distribuþie a
filmelor Universal Pictures, cu Champions League ºi contractul colectiv de muncã. Aceste
contracte, precum ºi imposibilitatea îndeplinirii obligaþiilor fiscale datorate statului au creat
mari datorii. Urmãtorii PDG – Alexandru Lãzescu, Claudiu Saftoiu, Stelian Tanase ºi Irina
Radu nu au reusit sa rezilieze cele doua contracte comerciale ºi nu au vrut sã realizeze o re-
structurare eficientã a structurii de personal. La un moment dat, fostul premier, Victor Ponta a
dorit sã aplice legea insolvenþei SRTV dar s-a lovit de imposibilitatea ca o societate naþionalã,
media publicã cu mare parte a bugetului provenitã din taxe sã intre în procedurã de reorgani-
zare. Dacã din punct de vedere legal, acest lucru s-a dovedit imposibil, trebuie specificat cã o
astfel de procedurã ar proteja societatea de creditori, acordându-i un rãgaz de timp apreciabil
pentru restructurarea ºi diminuarea datoriilor pânã la plata integralã a acestora.

În privinþa restructurãri, în acest moment este imposibil ca SRTV sã scape de datorii fãrã a
intra în procedurã de reorganizare. De asemenea nu existã voinþã politicã pentru ca sã fie con-
cediaþi cel puþin jumãtate din angajaþi. Reamintim cã din aproximativ 2500 de angajaþi doar
550 sunt jurnaliºti, cã structura TESA este supradimensionatã, cã nici nu se pune în discuþie
externalizarea unor servicii, cã existã foarte puþine emisiuni realizate de independenþi, care
avident sunt mult mai ieftine, sau în parteneriat cu indepenenþi (ex: Moise Guran cu BiziDay)

decembrie 2016 43Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 43



în situaþia în care legea de funcþionare SRTV spune clar cã 10% din programe trebuie sa fie
externalizate. 

Este bine sã amintim ºi strudiul Delloite, realizat în 2005, care este încã de actualitate ºi
care spune:

– Legea nr. 41/1994 ºi amendamentele aduse la aceasta determinã o influenþã politicã im-
portantã asupra activitãþii TVR ºi nu acordã suficientã importanþã capacitãþilor profesionale ºi
manageriale ale managementului de vârf. 

– Taxa pentru serviciul public de televiziune are o valoare scãzutã în comparaþie cu cea din
alte þãri europene. () Este nevoie de crearea unui mecanism prin legea de organizare ºi func-
þionare, prin care sã se coreleze valoarea taxei cu indexãrile care apar o datã cu inflaþia ºi cos-
turile suplimentare pe care le implicã trecerea la televiziunea digitalã. De asemenea, trebuie
îmbunãtãþit sistemul de colectare a taxei.

– Legea audiovizualului limiteazã difuzarea spoturilor publicitare numai în pauzele dintre
programe. În cazul în care pauzele publicitare ar fi permise în timpul programelor care au o
duratã de cel puþin o orã (peste o orã), acest lucru ar permite TVR sã exploateze dreptul ei de
8 minute de publicitate pe orã, permis de alte prevederi ale legii. Actualele restricþii pedepsesc
TVR în cazul programelor cu o duratã mare, care pot fi de interes foarte mare pentru public. 

Situaþia Media de limbã românã din Republica Moldova

Nu ne propunem sã tragem un semnal de alarmã asupra fondurilor româneºti destinate mediei
moldoveneºti care a beneficiat de ajutorul statului român prin diferite mijoace, dar consideram
cã trebuie amintite câteva lucruri.

Media moldoveneascã a fost ºi este dominatã de canalele ruseºti, care în timp au investit în
redacþiile moldoveneºti deoarece legislaþia audiovizualã moldoveneascã obligã canalele au-
diovizuale sã realizeze programe în limba de stat (românã).

Dacã presa scrisã de limbã românã este destul de firavã ºi prezentã numai în Chiºinãu (in-
clusiv investiþiile româneºti Evenimentul Zilei ºi Adevarul), presa de limbã rusã este omnipre-
zentã pe tot teritoriul republicii. Tirajele ziarelor de limbã românã se aflã în continuã scãdere
ºi dacã acestea acum 5 ani nu depãºeau tirajul total de 50.000 de exemplare vândute/sãptãmâ-
nã, astãzi apreciez cã acest tiraj total sãptãmânal nu depaºeºte 10.000. Presa tipãritã din Româ-
nia lipseºte total, prezente fiind câteva titluri de reviste glossy supertarghetate ºi neimportante
ca imfluienþã. Principalele cotidiene ruseºti sau de limbã rusã apar ºi au tiraje care depãºesc cu
mult tirajele ziarelor de limba românã deoarece acestea ºi-au deschis redacþii care contribuie
cu câteva pagini locale ºi în special cu reclamã localã. 

În aceeaºi situaþie se aflã ºi radiourile. Cele mai ascultate sunt cele care emit din Moscova
ºi care au numai inserturile de publicitate cu titlul de “producþie localã”. Acum câþiva ani nu
exista nici o televiziune cu întindere naþionalã, care sã aibã un program exclusiv în limba ro-
mânã. Astãzi existã câteva cu conþinul exclusiv în limba românã ce aparþin investitorilor locali
dar care sunt ostracizate de Grupul de presã Media Production deþinut de Vladimir Plahotniuc
prin dirijarea controlatã a reclamei cãtre propriile media. (TV: Prime TV, Canal 2+, Canal 3,
Publika TV, Prime FM, 24h.md, Agenþia de Presã Angel S, Agenþia de Publicitate Casa Me-
dia). Pânã în luna octombrie 2016 au existat doar douã posturi TV româneºti cu programe des-
tinate cetãþenilor moldoveni, ProTV ºi TVR, din noiembrie începându-ºi emisia ºi Realitatea
TV Moldova. 

44 Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 44



Marea audienþã tv este a posturilor de limbã rusã, lider fiind televiziunea de stat moscovitã
Ostankino – Piervai Canal, retransmisa de Prime TV, este mãsuratã ºi are peste 50% din audi-
enþã31. Canalele media moldoveneºti cu patronat romãnesc sau moldovenesc beneficiare de
ajutoare alocate de instituþii ale statului român au un impact mic în societatea moldovenescã
ºi nu existã un control editorial real, aºa cum ar fi cerinþelele normale ale finanþatorilor. 

Nu existã o analizã cantitativã ºi / sau calitativã a informaþiilor difuzate de media din Re-
publica Moldova care prezinta interes pentru România, dar dacã am realiza-o am constata cã
acestea sunt foarte puþine ºi cuprinde o agendã de informaþii neimportante. Lasând la o parte
informaþiile de interes direct, privitoare la vize, la relaþiile diplomatice sau viaþa studenþilor
basarabeni, imaginea ºi percepþia faþã de România a celor care le citesc, ascultã sau privesc
media romanesca sau moldoveneasca ajutatã de Departamentul Romanilor de Pretutindeni
(DRP), este destul de proastã, atacându-se subiecte tabloide, gen accidente, droguri, infracþion-
alitate, ºi foarte rar se gãsesc informaþii obiective ºi tratate corect jurnalistic, acestea fiind pre-
luate din diversele ziare centrale româneºti cu difuzare on-line. 

Nu cunoaºtem sumele alocate presei moldoveneºti prin DRP în ultimii 10 ani, dar le putem
aprecia ca mari, cunoscând valorile necesare investiþiilor în redacþii ºi funcþionarea acestora,
tehnica necesarã emisiei radio ºi TV. De asemenea le putem aprecia ca nejustificate, cunoscând
impactul aºteptat mare ºi impactul real imfim. Credem cã ar trebui fãcutã o analizã a socie-
tãþilor comerciale care au beneficiat de fonduri din România, a echipelor de management ºi a
patronatelor acestora, precum ºi a averilor acestora sau a averilor celor care au aprobat ºi dis-
tribuit acesti bani publici româneºti. 

Mari sume de bani au fost cheltuite pentru ajutorarea audiovizualului moldovenesc. Un
exemplu este suma alocatã pentru un post de televiziune, care nu a deþinut licentã de emisie ºi
care nu a funcþionat niciodatã. Este vorba de firma jurnalistului Alexandru Dorogan, care între
2004 – 2006 a beneficiat de aproximativ 1.000.000 euro de la statul roman, pentru respectivul
post de televiziune. În aceeaºi perioadã firma moldoveneascã Pajura Albã SRL a luat un grant
de la DRP de 50.000 euro pentru înfiinþarea Radio 10. A avut 3 licenþe, niciuna în Chiºinãu.
Aceasta societate comercialã fãcea parte din grupul de presã a PPCD, a lui Iurie Roºca. Pos-
tul a fost pus pe picioare ºi a intrat în emisie abia în noiembrie 2008. Radio 10 a fost vândut
ºi transformat pentru câteva luni în Arena FM, dupã care a fost revândut Societãþii Române de
Radiodifuziune pentru suma de 350.000 euro ºi transformat în Radio Chiºinau. Alþi bani chel-
tuiti fãrã rost, aproximativ un milion de euro, au fost cei alocati Radio Trinitas pentru cum-
pãrarea de echipamente de emisie, amplasate în Romania, care ar fi trebuit sã facã posibilã re-
cepþia acestuia pe toata suprafaþa Republicii Moldova. Oricine poate constata cã Radio Trinitas
nu se recepþioneaza mai mult decât celelalte posturi româneºti peste graniþã, adicã maxim 20
de km.

În acest moment, cunoscând conjunctura geopoliticã, este evident cã Moldova trebuie sã
aibã o presã audiovizualã profesionistã de limbã românã. Cunoaºtem cã este foarte greu sã
concurezi cu banii investiþi în canalele de limba rusã, care se adreseaza unei pieþe de 450 de
milioane de vorbitori de rusã, mult mai mare decât piaþa vorbitorilor de limbã românã, apre-
ciatã la 30 de milioane de vorbitori. 

decembrie 2016 45Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 45



Despre Radio Chiºinau ºi TVR Moldova

În actuala conjuncturã regionalã, în care Federaþia Rusã este în ofensivã mediaticã, trebuie
subliniat faptul cã Radio Chiºinâu al SRR ºi TVR Moldova sunt singurele voci ale Uniunii Eu-
ropene ºi NATO din Republica Moldova. Considerãm cã situaþia actualã este inacteptabilã, ca
România sã nu poatã sã intreþinã cele douã media de importanþã majorã regionalã din Repu-
blica Moldova. Trebuie sa subliniem cã cele doua canale sunt singurele capabile sa acopere
dezinformãrile posturilor locale sau cu emisie din Federaþia Rusã, în majoritate pro-ruseºti,
anti româneºti ºi anti occidentale.

Trebuie sã accentuam faptul cã cele douã canale româneºti nu dispun de o distribuþie bunã
în teritoriu a programelor emise. TVR Moldova emite terestru numai în norma digitalã, cetã-
þenii neavând televizoarele necesare recepþiei. TVR Moldova nu este distribuit de toþi difuzorii
de televiziune prin cablu ºi nu are o poziþie favoabilã în grila de canalelor a acestor retrans-
miþãtori. Radio Chiºinau nu dispune de o frecvenþã naþionalã ºi emite pe 7 frecvenþe locale32

de puteri mici ºi fãrã acoperire.33 Nu existã date despre audienþele celor douã canale Romîneºti
dar apreciem cã acestea sunt minime34. Mai trebuie specificat cã studiile de audienta radio ºi
tv sunt realizate de firme cu acþionariat rusesc ºi nu mãsoarã posturile româneºti TVR ºi Ra-
dio Chiºinãu. 

Acest fapt denotã cã managementul SRTV ºi SRR nu acordã o atenþie deosebitã acestor
canale, realizându-se foarte puþine programe locale adecvate aºteptãrilor audienþei moldove-
neºti, TVR Moldova fiind coordonat de echipa de la Bucureºti a TVR Internaþional.

TVR a început sã emitã legal programul TVR 1 în 1993. În 2007 Vladimir Plahotniuc, pe
atunci om de afaceri apropiat de PCRM ºi deþinãtor al celui mai mare trust media local, a in-
fluienþat Consiliul Consultativ al Audiovizualului (CCA) pentru a i se retrage licenþa TVR-ului
ºi ulterior, în 2008, a o câºtiga ºi a o opera prin trustul sãu media. Existã posibilitatea ca aceastã
acþiune sã fi avut ºi sprijinul Preºedintelui – Ditector General (PDG) al TVR de atunci, Alexan-
dru Sassu. Menþionãm cã trustul media a lui Vladimir Plahotniuc mai opera o altã licenþã na-
þionalã TV prin care retransmitea integral Ostankino – Piervai Canal, la care doar adauga in-
serturile de publicitate locale, astãzi rebranduit în Prime TV. Fosta frecvenþã naþionalã a TVR
a devenit Canal 2+. Presedintele de atunci al TVR, Alexandru Lazescu, a negociat cu trustul
media alui Plahotniuc retransmiterea programului TVR 1 începând din 2010. Acesta a fost
transmis fragmentat ºi nerespectându-se nici o grilã de programe clarã. În septembrie 2013
Guvernul României ºi Guvernul Republici Moldova au încheiat un acord prin care TVR are
voie sã emitã în Republica Moldova pe o frecvenþã terestrã digitalã (accentuãm cã populaþia
nu deþine aparatura necesarã recepþionãrii) pânã la obþinerea unei licenþe, tot digitale, de la
CCA. Cu aceasta ocazie s-a renunþat la procesul intentat de TVR la Haga, CCA ºi Republicii
Moldova. Pe 1 decembrie 2013 a început retransmisia unui canal special dedicat Moldovei re-
alizat de TVR la Bucureºti – având licenþierea ºi din România, de la CNA. 

Dupã trei ani de emisie putem afirma cã programele TVR Moldova sunt insuficiente ºi
acoperã, conform legislaþiei moldovenesti, 30% din totalul timpului de emisie. În marea ma-
joritate emisiunile transmise pe TVR Moldova sunt realizate de celelalte canale TVR ºi redi-
fuzate. Apreciem cã acestea (ca ºi cele ale Radio Chiºinãu) nu corespund nevoilor ºi aºtep-
tãrilor cetãþenilor moldoveni, grila fiind conceputã la Bucureºti de angajaþi care nu au habar
de cultura ºi istoria recentã a basarabenilor ºi nu cunosc prea multe despre realitatea socialã ºi
politicã de la Chiºinãu. Trebuie sã semnalãm o lipsa de coerenþã a managementului TVR

46 Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 46



Moldova: primul sef interimar a fost Cristian Tabãrã, plecat comentator la puþin timp la Pub-
lika TV, deþinut de Vladimir Plahotniuc. Fostul PDG, Stelian Tãnase, l-a numit pe jurnalistul
de sport Dragoº Bocãnaciu în funcþia de coordonator al TVR Chiºinãu. Acesta a devenit ime-
diat colaborator al programului Canal 3, post bazat pe sport, al aceluiaºi Vladimir Plahotniuc
unde comentezã diverse evenimente sportive. 

Previziuni ºi soluþii în loc de concluzii

Responsabilitãþile sunt exclusiv ale clasei politice. Cele douã media publice româneºti depun
anual un raport de activitate. Urmãrind stenogramele discuþiilor din plen a parlamentarilor ºi
rapoartele celor douã comisii, din Senat ca ºi camerã decizionalã sau din Camera Deputaþilor,
niciun parlamentar nu a ridicat vreo problemã sesizatã în acest articol. De asemenea analizând
competenþele parlamentarilor din cele doua comisii35e putem sesiza cã foarte puþini dintre ei
au avut legaturã cu media ºi, ºi mai puþini cu managementul de presã. 

În situaþia în care interesul clasei politice va fi focusat în alte direcþii, SRTV ºi SRR vor
funcþiona ilegal datoritã legislaþiei elaborate ºi votate în octombrie 2016 ºi care schimbã sta-
tutul acestora din media publicã în media de stat. Este greu de previzionat dacã se va gãsi o
soluþie legislativã de a plãtii datoriile SRTV de la bugetul de stat, deoarece acestã instituþie nu
îºi va putea plãti singurã datoriile, motivele fiind enumerate mai sus. Parlamentul, Presedinþia
ºi Guvernul trebuie sã propunã profesioniºti în media ºi management de media pentru viitoa-
rele consilii de administraþie care sa rezolve gravele probleme ale celor douã instituþii. 

Viitoarele consilii de administraþie ºi viitorii PDG trebuie sã se focuseze pe adevãtele pro-
bleme manageriale din zona programelor, a resurselor umane ºi gestionãrii resurselor financia-
re, acordându-se o mare atenþie marketingului inexistent ale celor douã instituþii ºi fãrã a uita
misiunea datã de legea de funcþinare a mediei publice, aceea de a informa ºi educa audienþa ºi
nu de a concura cu posturile comerciale.

Plecând de la problematica enunþatã în introducerea acestui material, cea a pregãtirii celor
douã instituþii media pentru contracararea presiunii mediatice a canalelor angajate în rãzboiul
informaþional, trebuie construite strategii care sã facã faþã noilor realitãþi, ajungându-se inclusiv
la planuri de criza în eventualitatea declanºãrii unor dezastre sau atacuri de orice fel de naturã.

În cazul în care decizia politicã în privinþa Republicii Moldova este în sensul mãririi nu-
mãrului proiectelor comune, TVR Moldova ºi Radio Chisinau trebuie restructurate astfel încât
sã îºi îndeplinescã misiunea. TVR Moldova ºi Radio Chiºinãu trebuie sã aibe într-un viitor cât
se poate de apropiat strategii consistente de a rãspunde rãzboiului mediatic al Federaþiei Ruse,
de a apãra interesele României ºi de a rãspunde aºteptãrilor cetãþenilor din Republica Moldova.
Astfel România prin SRTV ºi SRR va avea posibilitatea de a contracara dezinformãrile con-
tinui lansate de presa ruseascã, þinând cont cã se vor lupta pe piaþa media localã cu cele mai
importante canale ruseºti ºi moldoveneºti (majoritatea pro ruse) ºi avand numai profesioniºti
care sã realizeze programe proprii locale competitive. Putem anticipa cã trustul de presã a lui
Vladimir Plahotniuc va împiedica în continuare dezvoltarea TVR ºi SRR care i-ar putea scãdea
audienþele canalelor proprii, puterea de penetrare a informaþiilor dorite în sensul manipulãrii.

ªtim cã întreþinerea a douã canale media într-un mediu ostil este dificilã din punct de ve-
dere financiar. O abordare simplã, ieftinã ºi eficace ar putea fi prin realizarea unei singure echi-
pe redacþionale în Republica Moldova care sã gestioneze spaþiile de emisie locale ale celor do-
ua canale TVR Moldova ºi Radio Chiºinãu. Daca s-a fãcut prea puþin în cooptarea jurnaliºtilor

decembrie 2016 47Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 47



moldoveni, credem cã atragerea în aceastã echipã redacþionalã a jurnaliºtilor ºi analiºtilor mol-
doveni cu credibilitate mare ca angajaþi sau colaboratori pentru acoperirea 100% a grilei locale
ar da plusvaloare programelor realizate. 

În cazul insuficienþei fondurilor ºi þinând cont cã aceste douã canale sunt singurele canale
occidentale din Republica Moldova, se poate apela oricând la sprijinul partenerilor din UE ºi
NATO pentru ca aceste douã canale sã devinã competitive ºi combative în rãzboiul informa-
þional ce se aflã în desfãºurare.

Note
1 Cosmin Pacuraru este doctor in Relatii Internationale si Studii Europene la Universitatea Babes Bolyai din

Cluj Napoca, este fost jurnalist, manager de presa si trainer in jurnalism in Romania si Republica Moldova.
2 Chifu Iulian, Oazu Nantoi – „Rãzboi Informational: Tipizarea Agresiunii Informationle a Federatiei Ruse”,

Editura Institutului de Stiinte Politice ºi Relatii Internationale „Ion I. C. Bratianu”, Bucuresti 2016, p. 17.
3 Rus, Calin – Forme ºi teorii ale comunicarii, curs, anul 1, UBB, Facultatea de Stiinte Politice, Adminis-

trative ºi ale Comunicarii, Cluj Napoca, 2012, p. 15.
4 Chifu, Iulian – Tipizarea rãzboiului informational al Rusiei, Adevarul, http://adevarul.ro/international

/europa/tipizarea-rãzboiului-informational-rusiei-1_577a48e35ab6550cb88ba7cf/index.html, 03.08.2016.
5 Simileanu Vasile – Conflicte Asimetrice , Editura Top Form, Bucuresti 2011, p. 34.
6 Legea actualizata se gaseste la http://www.cna.ro/LEGE-Nr-41-din-17-iunie-1994,2196.html.
7 http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=39839.
8 http://www.cna.ro/IMG/pdf/LEGEA_504_CU_ULTIMELE_MODIFICARI.pdf.
9 Toate posturile importante rusesti de limba engleza si rusa pot fi vizionate cu usurinta pe orice smart tv,

tableta, pc sau telefon, au aparut site-uri rusesti in limba romana afiliate la radiouri si televiziuni locale (sput-
nik.md cu Radio Sputnik si NTV), cateva canale ce emit din Romania au fost acuzate ca promoveaza ideolo-
gia euroasianist – dughinista.

10 Datele din 2005 puse la dispozitie de ARMA nu sunt suficiente dar am calculat.
11 Prima mãsurare a audien?elor tv la http://www.arma.org.ro/ro/audiente.
12 http:// /admin/uploads/assets/81a0fac47403c7b588b1.pdf.
13 http://www.arma.org.ro/admin/uploads/assets/9f7a6c1ce495494a42eb.xlsx.
14 Nu luam in socoteala ºi celelalte canale deoarece nu au aceeasi acoperire.
15 Prima masuratoare de audiente radio.
16 http://www.audienta-radio.ro/default.aspx?id=7.
17 Note personale.
18 http://www.romania-actualitati.ro/rrapages/viewprogram/1 – accesata 31.10.2016.
19 Toate datele (TVR ºi RRA) se refera la grila de programe pentru o zi lucratoare.
20 Rapoarte pot fi consultate la: http://www.srr.ro/RadioRomania/rapoarte-20.
21 Note personale.
22 http://www.tvr.ro/program.html.
23 http://media.tvrinfo.ro/media-tvr/other/201604/raport-activitate-2015_97554500.pdf.
24 Legea 41 / 1994 art. 4, lit. 1.
25 http://media.tvrinfo.ro/media-tvr/other/201604/raport-activitate-2015_97554500.pdf , paginile 121 ºi 122.
26 http://www.srr.ro/files/CY1923/RAPOARTE/RadioRomania-RAPORTANUAL2015.pdf , p. 68.
27 http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-21504170-radu-carp-membru-tvr-fost-numite-arbit

rar-60-persoane-functii-conducere.htm.
28 http://www.brat.ro/sati/rezultate.
29 Note personale.
30 http://germaniadirect.de/der-rundfunkbeitrag-taxa-radiotv-obligatorie-in-germania/.
31 Cosmin Pacuraru – Jocurile politice ºi presa de dincolo de Prut, Revista 22, http://www.revista22.ro

/jocurile-politice-si-presa-de-dincolo-de-prut-5699.html.

48 Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 48



32 http://radiochisinau.md/fregvente.html.
33 Afirmatia se bazeaza pe experienta personala, am circulat prin Republica Moldova in mai multe pe-

rioade ºi in foarte multe zone ºi imi permit sa pun la indoiala informatia ce se afla pe site-ul canalului, care
spune cã ar fi 70%. http://www.radiochisinau.md/despre_noi-594.

34 Din proprie experienta: Eu au pus in functiune Radio 10 a SC Pajura Alba SRL, transformat in Radio
Chisinau. Am lucrat o scurta perioada de timp pentru Euro TV, Centrul Independent de Jurnlism Chisinau ºi
Prime TV. Am lucrat pentru UNDP Chisinau, OMS in Republica Moldova ºi Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate a Republcii Moldova.

35 Cv-urile acestora se gasesc pe site-urie celor doua camere ale Parlamentului.
36 http://www.senat.ro/ComponentaComisii.aspx?Zi=&ComisieID=4383CB1C-8F08-4800-9D81-2BF2

56A3DEDF.
37 http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura2015.co?idl=1&idc=10.

Bibliografie

Chifu Iulian, Oazu Nantoi – „Rãzboi Informational: Tipizarea Agresiunii Informationle a Federatiei Ruse”,
Editura Institutului de Stiinte Politice ºi Relatii Internationale „Ion I. C. Bratianu”, Bucuresti, 2016.

Legea 41/1993 privind organizarea si functionarea SRTV si SRR.
Legea 19/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Agerpres.
Legea 504/2002 Legea Audiovizualului.
Rus, Calin – Forme ºi teorii ale comunicarii, curs, anul 1, UBB, Facultatea de Stiinte Politice, Administrative

ºi ale Comunicarii, Cluj Napoca, 2012.
Simileanu Vasile – Conflicte Asimetrice , Editura Top Form, Bucuresti 2011.

Articole
Chifu, Iulian – Tipizarea rãzboiului informational al Rusiei, Adevarul, http://adevarul.ro/international/europa

/tipizarea-rãzboiului-informational-rusiei-1_577a48e35ab6550cb88ba7cf/index.html, 03.08.2016.
Cosmin Pacuraru – Jocurile politice ºi presa de dincolo de Prut, Revista 22, http://www.revista22.ro/jocurile-

politice-si-presa-de-dincolo-de-prut-5699.html.

Site-uri
Asociatia pentru Radioaudienta www.audienta-radio.ro.
Asociatia Romana Pentru masurarea Audientelor www.arma.org.ro.
Biroul Roman de Audit al Tirajelor www.brat.ro.
Hotnews www.hotnews.ro.
Parlamentul Romaniei, Camera Deputatilor www.cdep.ro.
Parlamentul Romaniei, Senat www.senat.ro.
Radio Romania Actualitati www.romania-actualitati.ro.
Romani in Germania www.germaniadirect.de.
Societatea Romana de Radio www.srr.ro.
Societatea Romana de Televiziune www.tvr.ro, www.media.tvrinfo.ro, www.radiochisinau.md.

decembrie 2016 49Perspective politice

Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 49



Perspective_politice_2016_decembrie.qxd  3/24/2017  2:52 PM  Page 50


